Monday, February 13, 2012

Tersenyumlah wahai hati yang tengah bersedih.....





Yasterday i was in sorrow dissapointed in frustration which is scratching the courageous , the dreams that i always hope to come true was not achieve. Ya Allah , I wanna stop those steps cause i feel like i'm not able to survive , my spirits getting sink , i'm helplessly so should i give up??

tersenyumlah wahai hati yang tengah bersedih , insan yang Allah kasihi pasti akan dihadiahi dengan dugaan yang sangat hebat , tidak akan dia dibiarkan terlena dalam dakapan lazat yang berlimpahan tetapi dia akan dihidangkan dengan keperitan , kesusahan dan kepayahan sehingga jenuh hatinya , buntu akalnya dan mengalir air matanya yang akan membuatkannya hanya bertawakal kepada Allah.

Ingatlah paan didalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa ketika Rasulullah S.A.W masuk ke masjid , tiba tiba terdapat seorang sahabat yang tengah bersedih. Lantas Rasulullah bertemu dan bertanya kepadanya "Wahai sahabat , mengapa kamu bersedih" sahabat tadi menjawab "Ya Rasulullah , aku bersedih kerana beban kehidupan yang terlalu berat diatas pundakku" rasulullah bertanya "apa dia??" kemudian sahabat tadi menjawab "hutang yang membelenggu diriku dan kesedihan yang mengikat sanubariku" Baginda bertanya lagi "Apakah kau ingin aku ajarkan satu DOA , satu amalan yang jika engkau amalkan nescaya segala kesedihan , segala kedukaanmu akan diangkat oleh Allah untuk dipulihkan dan digantikan dengan kegembiraan dan kebahagiaan" sahabat tadi menjawab "balaa Ya Rasulullah , sebutlah apakah doa itu Ya Rasulullah" Rasulullah berdoa "Allahumma inni a'udzubika minnal hammi wal hazan , wa a'udzubika minal ajzi wal kasal , Wa a'udzubika minal jubni wal bukhl , Wa a'udzubika min ghalabatit daini waqahri rijjal" yang bermaksud Ya Allah , aku berlindung kepadamu daripada rasa sedih dan gelisah. Aku berlindung kepadamu daripada sifat lemah dan malas , aku berlindung kepadamu daripada sifat pengecut dan bakhil , aku berlindung kepadamu daripada cengkaman hutang dan penindasan". 


Paan , bila engkau memandang segalanya dari tuhan yang menciptakan segalanya. Yang menimpakan ujian , menjadikan sakit hati yang membuat keinginan engkau terhalang serta menyusahkan hidup engkau maka pasti akan damailah hati engkau kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan sesuatu yang sia sia. Bukan Allah tidak tahu retak hati dan derita hidup engkau tapi mungkin itulah yang DIA mahukan kerana DIA tahu hati sebeginilah yang lebih lunak serta mudah akrab dan dekat kepadaNYA disepertiga malam dengan doa diringi air mata.

Allah menyebut didalam surah An Nahl Ayat 53 , "Dan apa sahaja nikmat yang ada padamu dari Allah lah datangnya dan bila kamu ditimpa kemudaratan maka hanyalah padanya kamu eminta pertolongan". Didalam sebuah hadis yang lain yang diriwayatkan imam bukhari "barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya nescaya dia akan mengujinya dengan kesusahan". Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya paan , kesabaran itu sangat diperlukan , percayalah janji Allah. Mungkin apa yang berlaku tidak disukai oleh engkau tetapi mungkin ia punye kebaikan yang banyak . Didalam surah Al Baqarah ayat 216 Allah telah berfirman "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi kamu dan boleh jadi kamu mencintai sesuatu padahal ia amat buruk bagi kamu , Allah maha mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui". ketahuilah bahawa ujian adalah tarbiah dari Allah untuk menguji kita sama ada kita bersabar atau sebaliknya. , kesenangan yang datang selepas kesusahan semuanya adalah nikmat dari Allah.

"Tidak ada kesusahan atau bala bencana yang menimpa seseorang melainkan dengan izin Allah dan sesiapa yang briman kepada Allah , Allah akan memimpin hatinya untuk menerima apa yang telah berlaku dengan tenang dan sabar dan ingatlah Allah maha mengetahui akan tiap tiap sesuatu" surah at taghaabun ayat 11. Allah akan memimpin hati hati orang yang telah beriman untuk menerima segala ketentuan qada' dan qadar dengan syarat kita beriman. Berdoalah kepadaNYA kerana pasti doa engkau akan dimakbulkan , cume waktu tidak diketahui. Mungkin doa engkau akan termakbul 10 atau 20 tahun lagi tapi yang penting teruslah berdoa. Firman Allah didalam surah Al Mu'min ayat 60 , "Dan tuhanmu berfirman , berdoalah kepadaku nescaya akan aku perkenankan". Jika doa engkau tidak termakbul , janganlah engkau berasa kecewa dan putus asa , mungkin Allah sengaja tidak memakbulkan doa engkau agar DIA sentiasa mendengar rintihan engkau meminta minta kepada DIA , mungkin jika DIA memakbulkan doa engkau , DIA tidak akan dengar lagi rayu tangis engkau dimalam hari. Nabi S.A.W mengajar kita didalam hadis yang diriwayatkan Imam Muslim , Ibnu Majah , Malik dan Ahmad yaitu ketika ditimpa musibah maka berdoalah "inna lillahi wainna ilaihi rajiuun , Allahumma jurni fi mushibati wa akhlif li khairan minha” yang bermaksud sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami kembali , ya Allah berilah aku pahala dalam musibah ini dan gantikanlah bagiku dengan sesuatu yang lebih baik daripadanya.

Apa yang aku harapkan semoga esok akan merekah bunga yang harum baunya untuk mengusir segala kesedihan dan menjadi penghibur hati engkau paan insya'Allah. Ingatlah ketika wajah engkau penat memikirkan dunia , engkau berwudhu'lah , ketika tangan engkau letih menggapai cita cita , engkau bertakbirlah , ketika bahu engkau tak kuasa memikul amanah , engkau bersujudlah. Ikhlaskan diri engkau kepadaNYA agar engkau tunduk disaat yang lain angkuh , agar engkau teguh disaat yang lain runtuh dan agar engkau tegar disaat yang lain terdampar. Akhir sekali , WHEN YOU FELEL ALL ALONE IN THIS WORLD AND THERE'S NOBODY TO COUNT YOUR TEARS JUST REMEMBER NO MATTER WHERE YOU ARE , ALLAH KNOWS"



~LA TAHZAN INNALLAHA MA'ANA~



1 comment:

  1. Thanks utk nasihat dan kata2 yg menyembuhkan..

    ReplyDelete